Vanliga frågor

Vad är det för skillnad på Doktor24 som jag kan använda som försäkringskund och Doktor24 som jag kan använda som privatperson?

För dig som är försäkringskund hos Euro Accident och söker vård via Doktor24 är besöket kostnadsfritt. För att besöket ska vara kostnadsfritt för dig är det dock viktigt att du kontrollerar att du har gått in på ditt försäkringsbolags sida hos Doktor24.  Tjänsten och våra duktiga läkare är däremot samma oavsett hur du kommer i kontakt med Doktor24.

Hur fungerar Doktor24?

Slipp telefonköer och långa väntetider. Hos Doktor24 kan du få gratis vårdguidning och träffa en läkare direkt i din mobil eller dator. Vi hjälper dig med många besvär som du annars får hjälp med på din vanliga vårdcentral; allt från förkylning och urinvägsinfektion till ångest och receptförnyelse.

Om läkarens bedömning är att du behöver röntgenundersökning, ultraljud eller fysiologisk undersökning, skickar läkaren en remiss till Euro Accident. Euro Accident kontaktar sedan dig för att boka en tid. Om du behöver ta blodprov hänvisar läkaren dig till närmaste provtagningsställe.

Varför svarar jag på frågor innan läkarbesöket?

Precis som 1177 guidar vi dig till rätt vård direkt. Varje besök börjar med att du får svara på frågor om ditt besvär till vår chattbot (digital vårdguide). Om ditt besvär kan bedömas digitalt får du träffa någon av Doktor24s läkare. Om du behöver undersökas fysiskt kan du istället bli inbokad av Euro Accident. För lätta besvär som inte kräver läkarkontakt ger vi gratis rådgivning och tips på receptfri behandling.

Jag har fått ett brev om avslag från EuroAccident. Vad innebär det?

Det innebär att din sjukvårdsförsäkring inte ersätter kostnaden för ditt läkarbesök. Om du har några frågor om det är du välkommen att ringa Euro Accidnet på telefon 0771-10 50 14.

Kan jag använda Doktor24s app för att skapa ett ärende som försäkringskund?

Det är bäst om du gör det på euroaccident.doktor24.se. Annars får du betala för läkarbesöket själv och begära ersättning från Euro Accident i efterhand.

Hur får jag tillgång till Doktor24 via mitt försäkringsbolag?

Som Euro Accident-kund kan du söka vård här, utan att först ta kontakt med Vårdplaneringen.

Kan jag använda Doktor24 för barn som är medförsäkrade?

Svar: Ja, men då ska du göra det utanför försäkringen och direkt på Doktor24.se. Vård för barn under 18 år är kostnadsfritt.

Varför kan jag inte skapa ett nytt ärende när jag loggat in?

Om du inte kan logga in på euroaccident.doktor24.se beror det på att Doktor24 inte kan se att du har den försäkring som gör det möjligt för dig att söka vård via Doktor24. Om du inte tycker att detta stämmer, kontakta Euro Accidents Vårdplanering på telefon 0771-10 50 14.

Hur kommunicerar jag med läkaren?

Hos Doktor24 kan du chatta med läkare eller kommunicera via videosamtal. Alla möten i Doktor24 startar som en chatt mellan dig och läkaren men kan om det behövs övergå i ett videosamtal. Vid behov kan läkaren be dig att ladda upp bilder för att bedöma ditt ärende.

Efter att läkarmötet är avslutat har du möjlighet att ställa ytterligare skriftliga frågor till våra läkare angående ditt ärende i upp till 7 dagar. Om du ombeds att ta akuta prover ska du skriva tillbaka i chatten efter att du tagit proverna så att vi kan följa upp dessa och hjälpa dig vidare med exempelvis receptförskrivning. När du skickat din fråga svarar läkaren inom 4 timmar, men oftast snabbare än så.

Är det säkert att använda Doktor24?

För de tillstånd som omhändertas av Doktor24 kan du vara trygg med att läkarna tar fullt ansvar för din behandling precis som på en fysisk vårdcentral eller akutmottagning. Våra läkare är specialistkompetenta med mångårig erfarenhet av att jobba med breda patientkategorier och kommer endast att ta hand om tillstånd som de bedömer är lämpliga för digital konsultation.

Vad kostar ett läkarbesök?

Ett läkarbesök hos Doktor24 är kostnadsfritt för dig med sjukvårdsförsäkring PrivatAccess Guld och PrivatAccess Silver. Om du vill söka vård för ditt barn som är under 18 år kan du göra det kostnadsfritt via Doktor24.se.

Gäller högkostnadsskyddet för sjukvård?

Nej, när du använder din försäkring omfattas inte besöket av högkostnadsskyddet.

Kan jag använda Doktor24 i utlandet?

Svar: Ja, så länge du har ett svenskt Mobilt BankID.

Finns det en engelsk version av Doktor24?

Svar: Ja, om du ställer en fråga på engelska kommer du även att få dina svar på engelska. Du kan ändra språket under Inställningar i inloggad läge.

Doktor24 hjälper dig

Med Doktor24 är det enkelt att träffa läkare och få vård. Vår chattbot och våra specialistkompetenta läkare är redo att hjälpa dig dygnet runt alla dagar i veckan. Vi är aldrig längre bort än din mobil eller dator. Om du har besvär som inte lämpar sig för ett läkarbesök online kan du bli inbokad för en fysisk undersökning via Euro Accident. Du är alltid välkommen till oss på Doktor24, när och där du behöver vård. Smidigt och tillgängligt som det ska vara.